رقابت بین AMD و انویدیا با شدت هر چه تمام تر ادامه دارد. هر دوی این شرکت ها در زمینه تولید سخت افزار شهرت دارند، اما رقابت آنها به حوزه نرم افزار هم کشیده شده است. در همین راستا AMD خود را برای اضافه کردن یک ویژگی جدید به درایور لینوکس لپ تاپ های رایزن آماده می کند. این قابلیت که FreeSync Panel Replay نام دارد، باعث می شود تا چنانچه محتوای صفحه نمایش لپ تاپ برای مدتی بدون تغییر باشد، مصرف برق دستگاه کاهش پیدا کند. در ادامه با جزئیات بیشتری در مورد این فناوری جدید ای ام دی همراه شما هستیم.

طول عمر باتری لپ تاپ های رایزن دو برابر خواهد شد

اگر از لپ تاپتان در طول روز زیاد استفاده می کنید، حتماً تا به حال با مشکل تمام شدن شارژ باتری آن مواجه شده اید! این مشکل به خصوص برای کسانی که لپ تاپ آنها از برند اپل نیست زیاد رخ می دهد! به هر حال، خوشبختانه شرکت هایی مانند AMD به این موضوع توجه ویژه ای دارند و تلاش های قابل توجهی برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ انجام داده اند.

همان طور که اشاره شد، شرکت AMD قصد دارد تا قابلیت جدید FreeSync Panel Replay را به لپ تاپ های Ryzen اضافه کند. این فناوری آخرین فریم از تصویر موجود بر روی صفحه نمایش لپ تاپ را کپی می کند و نزد خود نگه می دارد. سپس اگر تصویر برای مدتی بدون تغییر باقی بماند، کارت گرافیک به جای تولید تصویر جدید، همان نسخه کپی شده را به صفحه نمایش ارسال می کند. به این ترتیب بار کاری کارت گرافیک به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. این موضوع به کاهش مصرف برق کلی سیستم منجر خواهد شد.

طول عمر باتری لپ تاپ های رایزن دو برابر خواهد شد

قابلیت FreeSync Panel Replay از لحاظ نحوه عملکرد به Panel Self Refresh (PSR) شباهت زیادی دارد. با این حال فناوری AMD مزیت های بیشتری به PSR دارد. از جمله این مزیت ها می توان به کاهش زمان تأخیر در نمایش، موارد استفاده متعددتر و قابلیت کنترل آسان تر اشاره کرد.

بنابر ادعای AMD، فناوری FreeSync Panel Replay طول عمر باتری را تا دو برابر افزایش می دهد. البته هنوز نمی توان در این رابطه اظهار نظر قطعی کرد و باید منتظر بمانیم تا این قابلیت به طور عملی بر روی لپ تاپ های رایزن در دنیای واقعی مورد آزمایش قرار گیرد. با این حال اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، دغدغه تمام شدن شارژ باتری در طول روز برای کاربران لپ تاپ های رایزن تا حد زیادی از بین خواهد رفت. همچنین این فناوری می تواند به افزایش طول عمر کارت گرافیک نیز کمک زیادی کند.

طول عمر باتری لپ تاپ های رایزن دو برابر خواهد شد

در مجموع FreeSync Panel Replay را می توان نسخه ارتقا یافته فناوری PSR دانست. در حال حاضر این فناوری در مرحله تست قرار دارد و همان طور که اشاره شد، قرار است تا به درایور لینوکس لپ تاپ های رایزن اضافه شود. لازم به ذکر است که لپ تاپ های مجهز به سخت افزار Display Core Next (DCN) نسخه 3.1.4 و بالاتر، از این آپدیت بهره مند خواهند شد.

منبع: gizmochina