هوش مصنوعی و دستگاه های قدرت گرفته از آن روز به روز در حال گسترش و پیشرفت هستند و با زندگی روزمره بشر بیشتر ادغام می شوند. حتی دستگاه های معمولی و ساده نیز این روزها به نوعی با هوش مصنوعی در ارتباطند و از این فناوری ها بهره می برند. به عنوان مثال مایکروسافت چت بات هوش مصنوعی ChatGPT را با اغلب سرویس های خود (از جمله مرورگر Edge و آفیس) ادغام کرده و در اختیار کاربران عادی قرار داده است.

جدیدترین شرکتی که به عرصه هوش مصنوعی وارد شده، آمازون است! این شرکت قصد دارد تا دستیار صوتی معروف خود، Alexa، را به فناوری های AI مجهز کند! بسیاری از کارشناسان این اقدام آمازون را اعلان جنگی به OpenAI و ChatGPT دانسته اند! در ادامه با جزئیات این خبر همراه باشید.

اعلان جنگ آمازون به ChatGPT

آمازون الکسا در عصر ChatGPT دوباره متولد می شود!

هر چه هوش مصنوعی در دنیا بیشتر مطرح می شود، شرکت های بیشتری به سمت استفاده از آن در محصولات خود کشیده می شوند. بر اساس اسنادی که به تازگی افشا شده است، آمازون قصد دارد تا تکنولوژی پیشرفته چت بات AI را به دستگاه های خود اضافه کند. در همین راستا این شرکت برنامه دارد تا دستیار صوتی الکسا را ارتقا دهد تا مکالمه با آن جذاب تر از قبل شود! به طور خلاصه می توان گفت که آمازون می خواهد محدودیت های الکسا به عنوان یک دستیار صوتی ساده را از بین ببرد و نقش آن در زندگی روزمره افراد را پر رنگ تر از قبل کند.

بر مبنای اطلاعات منتشر شده، آمازون از مدل زبانی بزرگ (LLM) اختصاصی خود در الکسا استفاده می کند. این مدل، Alexa Teacher Model نام دارد و به قصد ارتقای توانمندی های الکسا طراحی شده است. به این ترتیب مدل زبانی الکسا با آن چیزی که در بینگ چت مایکروسافت به کار رفته متفاوت خواهد بود. به عنوان یادآوری باید بگوییم که مایکروسافت از مدل زبانی OpenAI در بینگ بهره برده است. هدف اصلی مدل زبانی آمازون ارتقای مهارت های الکسا در زمینه های تفکر، ارائه پیشنهادهای صوتی، پخش اخبار و داستان گویی خواهد بود.

اعلان جنگ آمازون به ChatGPT

الکسای جدید می تواند داستان های تخیلی خلق کند و از خلاقیت خود در این زمینه بهره بگیرد. این ویژگی پیش از این در ChatGPT هم به کار رفته است، اما یک سری محدودیت هایی دارد. در واقع دستگاه های آمازون ویژگی هایی دارند که می توانند این قابلیت را توسعه دهند و جنبه های جدیدی به آن اضافه کنند! به عنوان مثال دوربین به کار رفته در دستگاه های Echo Show تصاویر محیط اطراف کاربر را ثبت می کنند و سپس دستگاه از وسایل و عناصر موجود در محیط، در داستان های خود استفاده می کند!

علاوه بر این، الکسای جدید در مدیریت کردن درخواست های پیچیده بهتر عمل می کند. به عنوان مثال شما می توانید خلاصه داستان یک فیلم یا یک قسمت از سریال را به الکسا بگویید تا آن را برایتان پیدا کند. در این حالت نیازی نیست تا خلاصه داستان را به طور دقیق بیان کنید، فقط کافی است تا همان مقدار از خلاصه داستان را که در خاطرتان مانده به الکسا بگویید!

اعلان جنگ آمازون به ChatGPT

آمازون همچنین برنامه دارد تا با شرکت هایی مانند دیزنی (Disney) و لگو (Lego) همکاری خود را آغاز کند. هدف از این همکاری، اضافه کردن قابلیت های هوش مصنوعی جدید به الکسا عنوان شده است. با این حال هنوز مشخص نیست که این همکاری چه کاربردی برای کاربر نهایی دستگاه های الکسا خواهد داشت.

منبع: gizmochina