چند حقیقت جالب درباره بارکدخوان را در این مقاله به شما ارائه می دهیم. شاید برخی از این حقایق برای شما جدید و جالب باشند.

تفاوت بارکدهای تک بعدی و دو بعدی دقیقاً چیست ؟

تمامی بارکدها به شکل یک خط افقی نیستند. برخی از بارکدها به صورت دوبعدی می باشند. خواندن بارکدهای یک بعدی به شکل افقی است. اما خواندن بارکدهای دو بعدی به طور عمودی و افقی می باشد. بارکدهای افقی دارای 8 تا 25 کاراکتر می باشند. اما بارکدهای دو بعدی از نمادهای چهارضلعی ، شش ضلعی و سایر اشکال تشکیل می شوند. بارکدهای دو بعدی قابلیت رمزگذاری داده های عددی ، عکس ها و URL وب سایت ها و سایر داده های باینری را دارا می باشند. بنابراین بارکدهای یک بعدی و دوبعدی تفاوت های زیادی دارند که ما فقط به برخی از آنها اشاره کردیم.

تفاوت میان بارکدخوان های لیزری تک بعدی و تصویربرداری دو بعدی چیست ؟

شاید این حقیقت جالب درباره بارکدخوان ها را ندانید. از اول هم بارکدخوان های لیزری به صورت یک بعدی تولید شده بودند. این بارکدخوان ها توسط ارسال پرتوی سرخ رنگی به سوی بارکدها به خواندن آن ، اقدام می کنند. پرتو سرخ رنگ از طریق یک آینه به مقابل و عقب ارسال می شود. سپس نور از بارکد به سوی سلول فوتوالکتریک می رود. بخش های سفید بارکد ماکزیمم نور و بخش های سیاه ، مینیمم نور را انعکاس می دهند.

بارکدخوان های تصویری دو بعدی عملکردی مثل یک دوربین دیجیتال داشته و قابلیت اسکن بارکدهای یک بعدی و دو بعدی را دارا می باشند. در این نوع بارکدخوان ها از فناوری لیزر استفاده نشده است. بلکه این بارکدخوان به گرفتن عکس از بارکد اقدام نموده و سپس داده ها را از طریق الگوریتم رمزگشایی از داخل عکس بارکد می خوانند.

یک حقیقت جالب درباره بارکدخوان لیزری تک بعدی و بارکد خوان تصویری دو بعدی این است که آنها در زاویه قرارگیری برای اسکن کردن بارکد ها تفاوت دارند. بارکدخوان های تصویری دو بعدی نیازی به قرار گرفتن در زاویه مشخصی برای اسکن کردن بارکد ندارند. حتی آنها می توانند بارکدها را از روی موبایل های مدرن اسکن کنند.

بارکدهای تک بعدی و دو بعدی چه کارایی دارند ؟

 

                                                                                            حقیقت جالب درباره بارکدخوان

بارکدهای تک بعدی جهت محصولات مصرفی مورد استفاده قرار می گیرند و از 8 تا 15 عدد ایجاد شده اند. این بارکدها برای یافتن اطلاعات متغیر درباره کالاها بسیار مناسب هستند. تمامی بارکدهای یک بعدی از طریق بارکدخوان های لیزری و تصویری قابل اسکن می باشند.

بارکدهای دو بعدی به ارائه اطلاعات بیشتری از کالاها می پردازند. در موارد گوناگونی مانند انبارداری و صنایع و ... به کار می روند. این بارکدها به علت دارا بودن پتانسیل بالا برای ذخیره اطلاعات در حجم بالا ، در شرایطی که بارکدهای یک بعدی کارایی نداشته ، به کار می روند.

 

                                                                                            حقیقت جالب درباره بارکدخوان

خواندن لیبل های براق ، یک حقیقت جالب درباره بارکدخوان

بارکدخوان ها این قابلیت را دارا می باشند که لیبل های براق را اسکن کنند. خواندن لیبل های براق به دلیل داشتن نور زیاد ، بسیار دشوار است. ولی بارکدخوان ها با کمی پافشاری و تغییر زاویه می توانند این بارکدها را به نحو احسن بخوانند.

آیا بارکدخوان ها امکان خواندن کدهای QR را دارند ؟

کدهای QR به دسته ی بارکدهای دو بعدی اختصاص می یابند. همانگونه که اشاره کردیم بارکدهای دو بعدی از مربع ها و نقطه های مشکی رنگی ایجاد شده اند. بنابراین به منظور عکس گرفتن از تمامی تصویر و گرفتن داده های موجود در کد QR توسط الگوریتم رمزگشایی ، نیازمند بارکدخوان تصویری 2D می باشید. همچنین با کمک بارکدخوان های دو بعدی می توان سایر کدهای دو بعدی را مثل دیتا ماتریکس آنالیز نمود.

خواندن صفحه نمایش موبایل ، یک حقیقت جالب درباره بارکدخوان

با ارائه نرم افزارها و برنامه های جدید ، می توان بارکدها را توسط صفحه نمایش موبایل اسکن نمود. این نکته را درنظر داشته باشید که اسکن بارکد در صفحه نمایش موبایل به کمک بارکدخوان دو بعدی امکان پذیر است. زیرا اسکن کردن بارکد در چنین شرایطی به علت طراحی صفحه ، مقدار روشنایی ، براق بودن صفحه و ... کمی دشوار است.

آیا بارکدخوان ها بارکدها را از هر زاویه ای می خوانند ؟

بارکدخوان های تک بعدی امکان اسکن در زوایای محدودی را دارا می باشند. باید این زوایا به گونه ای باشد که عمود بر سطح افقی بارکد باشد. ولی اسکنرهای تصویری دو بعدی امکان اسکن بارکد از تمامی زوایا را دارا می باشند.