استار لینک یک سرویس اینترنت ماهواره ای است که توسط شرکت SpaceX عرضه شده و هدف آن دسترسی به بالاترین سرعت اینترنت در تمام نقاط کره زمین (حتی در مناطق دور افتاده) است. این شبکه از مجموعه ای از ماهواره های کوچک در مدار پایین زمین تشکیل شده است که با یکدیگر در ارتباط هستند و امکان دسترسی به بالاترین پهنای باند اینترنت را فراهم می آورند. در سپتامبر 2022 اعلام شده که شبکه ماهواره های استار لینک به بیش از 3000 ماهواره مجهز است و اسپیس ایکس قصد دارد تا این تعداد را در آینده ای نه چندان دور به 12000 ماهواره هم ارتقا دهد. سرویس استار لینک در ژوئن 2022 بیش از 500000 مشترک داشته است، اما ایلان ماسک به این تعداد راضی نیست و دوست دارد تا این سرویس کاربران بیشتری داشته باشد. در همین راستا اعلام شده که اسپیس ایکس قصد دارد تا به کاربران گوشی های هوشمند اجازه دهد تا بتوانند به صورت مستقیم به شبکه استار لینک متصل شوند!

اسپیس ایکس قصد دارد امکان اتصال مستقیم گوشی های هوشمند به استار لینک را ایجاد کند

انقلابی در پیش است! استار لینک مستقیم بر روی گوشی هوشمند کاربران!

کاربران برای اینکه بتوانند از سرویس استار لینک اسپیس ایکس استفاده کنند به یک سری تجهیزات، مانند آنتن و رسیور، نیاز دارند. با این حال اسپیس ایکس در حال کار کردن بر روی یک تکنولوژی جذاب است که به کاربران اجازه می دهد بدون نیاز به تجهیزات اضافی، گوشی هوشمند خود را به طور مستقیم به شبکه استار لینک متصل کنند. در صورت به سرانجام رسیدن این تکنولوژی، کاربران گوشی های هوشمند می توانند به راحتی به اینترنت ماهواره ای دست یابند و از امکانات و مزایای جذاب استار لینک بهره مند شوند.

انقلابی در پیش است! استار لینک مستقیم بر روی گوشی هوشمند کاربران!

در همین راستا اسپیس ایکس درخواستی را به کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده (FCC) مبنی بر تجهیز برخی از ماهواره های نسل دوم استار لینک به سخت افزار «اتصال مستقیم به تلفن همراه» (direct-to-cellular) ارسال کرده است. در صورت تجهیز ماهواره های استار لینک به این سخت افزار، مشکلی برای اتصال مستقیم گوشی های هوشمند به آنها وجود نخواهد داشت.

تا پیش از این، اسپیس ایکس 3500 ماهواره نسل اول استار لینک را مورد بهره برداری قرار داده بود. پس از آن توانست مجوز اضافه کردن 7000 ماهواره جدید «نسل دوم» را به این شبکه از FCC دریافت کند. با سخت افزار جدید «اتصال مستقیم به تلفن همراه»، این شرکت امیدوار است تا امکان انتقال صدا، ارسال پیام و جستجو در اینترنت را با سرعت حداکثر 18.3 مگابیت در ثانیه برای کاربران گوشی های هوشمند فراهم آورد.

انقلابی در پیش است! استار لینک مستقیم بر روی گوشی هوشمند کاربران!

این اقدام یک گام کلیدی به سوی هدف اصلی اسپیس ایکس برای ارائه خدمات به گوشی های هوشمند با همکاری شرکت مخابراتی T-Mobile به شمار می آید. در ماه آگوست 2022 بود که این شرکت اعلام کرد قصد دارد تا شبکه های اطلاعاتی خود را با تی موبایل ادغام کند تا حتی در نواحی مرده و مناطق جغرافیایی دور افتاده آمریکا نیز دسترسی به اینترنت امکان پذیر شود. اکنون به نظر می رسد چیزی تا تحقق این هدف باقی نمانده است!

منبع: gizmochina