طرفداران اپل روزهای هیجان انگیزی را پشت سر می گذارند! در کنفرانس WWDC 2023 که به تازگی برگزار شده، این غول آمریکایی دنیای تکنولوژی یک مک بوک ایر جدید را معرفی کرده است. این مک بوک ایر جدید در مقایسه با نسخه 13 اینچی صفحه نمایش بزرگتری دارد، اما در سایر مشخصات و قابلیت ها تغییر چندانی نکرده است. در این مقاله قصد داریم تا 15-inch MacBook Air (2023) را به طور کامل به شما معرفی کنیم؛ با ما همراه باشید.

بررسی مک بوک ایر 15 اینچ 2023

مک بوک ایر 15 اینچ با ابعاد بزرگ و وزن سبک را می توان بهترین مک بوکی دانست که توسط اپل راهی بازار شده است. در این دستگاه شاهد تلفیق قدرت پردازنده M2 اپل سیلیکون با یک صفحه نمایش بزرگتر هستیم. جالب اینکه مصرف باتری دستگاه نیز متناسب با نیاز پردازنده و نمایشگر جدید بهینه سازی شده است.

با این حال به نظر می رسد یکی از ویژگی های مهمی که انتظارش را داشتیم، در مک بوک ایر 15 اینچ 2023 وجود ندارد: تراشه M3! در چند ماه اخیر تبلیغات زیادی بر روی این تراشه انجام بود و طرفداران اپل منتظر رونمایی از آن در مک بوک ایر جدید بودند؛ اما فعلاً که خبری از آن نیست!

مک بوک ایر 15 اینچ: سرخط خبرها

* این دستگاه چیست؟ یک نسخه بزرگتر و 15 اینچی از سبک ترین و باریک ترین مک بوک اپل
* چه زمانی معرفی شده است؟ در کنفرانس WWDC 2023
* قیمت آن چقدر است؟ 1299 دلار
آیا مک بوک ایر جدید در سال 2023 به بازار می آید؟
بله، این دستگاه که در کنفرانس WWDC 2023 و با قیمت 1299 دلار معرفی شده، تا پایان سال 2023 در بازار در دسترس خواهد بود. تنها تفاوت این مدل با نسخه 13 اینچی، به صفحه نمایش بزرگتر آن مربوط می شود.

بررسی مک بوک ایر 15 اینچ 2023

مک بوک ایر 15 اینچ (2023): طراحی

امسال شاهد رونمایی اپل از یک طراحی خاص و منحصر به فرد نبوده ایم! در واقع اپل این کار را سال گذشته و در قالب مک بوک ایر 13 اینچ انجام داده است. مک بوک ایر 15 اینچ با نسخه 13 اینچ تفاوت ظاهری چندانی ندارد و از همان رنگ های جذاب و بدنه مربعی خاص اپل بهره می برد. در مجموع انتظار تغییرات اساسی و جدیدی را در طراحی ظاهری این دستگاه نداشته باشید.

مک بوک ایر 15 اینچ (2023): پردازنده

پیش از این در خبرها آمده بود که مک بوک ایر 15 اینچ از لحاظ مدل پردازنده در دو نسخه عرضه می شود و در آن از پردازنده های M2 و M2 Pro استفاده خواهد شد. اما اکنون شاهد این هستیم که مک بوک ایر جدید فقط در یک نسخه و با پردازنده M2 معرفی شده است.
با این حال مک بوک ایر 15 اینچ با تراشه M2 را می توان یکی از بهترین مک های اپل برای کاربران حرفه ای دانست. در واقع این دستگاه برای کسب این عنوان نیازی به تگ Pro بر روی پردازنده اش نداشته است!

همان طور که اشاره شد، انتظار می رفت که تراشه M3 برای اولین بار در قالب MacBook Air جدید رونمایی شود که متأسفانه چنین اتفاقی رخ نداده است.

بررسی مک بوک ایر 15 اینچ 2023

آیا بین M1 MacBook Air با نسخه M2 تفاوت بزرگی وجود دارد؟

چیپست M2 اپل در مقایسه با چیپست M1 تا 20 درصد سریع تر است و توان مصرفی بهینه تری دارد. به این ترتیب طول عمر باتری مک بوک ایر M2 نسبت به مدل M1 بیشتر و پربازده تر است. همچنین مک بوک ایر M2 در مقایسه با نسخه M1 از طراحی به روز تر و پورت های بیشتری بهره می برد و از فناوری شارژ MagSafe پشتیبانی می کند.

مک بوک ایر 15 اینچ (2023): صفحه نمایش

مک بوک ایر جدید به صفحه نمایش 15.3 اینچ لیکویید رتینا مجهز است و از فناوری True Tone پشتیبانی می کند. پیش از این کارشناسان پیش بینی کرده بوده اند که اپل برنامه ای برای ارتقای نرخ نوسازی تصویر نمایشگر مک بوک ایر جدید خود به 120 هرتز ندارد که اکنون مشخص شده این پیش بینی صحیح بوده است! به هر حال اضافه کردن رفرش ریت 120 هرتز و فناوری ProMotion به هر نسخه ای از مک بوک کار هزینه بری است و برای اپل صرفه اقتصادی ندارد.

علاوه بر افزایش قیمت چشمگیر، ارتقای رفرش ریت صفحه نمایش بر روی مصرف باتری مک بوک ایر نیز تأثیر می گذارد. به طور کلی طول عمر بالای باتری همیشه یکی از دلایل فروش عالی مک بوک ایر بوده و اپل نمی خواهد این فاکتور مهم را از دست بدهد.

بررسی مک بوک ایر 15 اینچ 2023

قیمت مک بوک ایر 15 اینچ (2023)

همان طور که گفتیم قیمت مک بوک ایر 15 اینچ در حدود 1299 دلار است. این قیمت برای یک MacBook Air پیشرفته و بزرگِ 15 اینچی کاملاً ایده آل است و از هم اکنون هیجان زیادی را برای طرفداران اپل ایجاد کرده است! بد نیست بدانید که این دستگاه هم اکنون برای خرید عمومی در دسترس قرار گرفته است.

مک بوک ایر 15 اینچ (2023): طول عمر باتری

با توجه به اینکه اندازه بدنه و صفحه نمایش مک بوک ایر 15 اینچ زیاد شده است، انتظار داشتیم که مصرف باتری آن نسبت به نسخه 13 اینچی خیلی تفاوت داشته باشد. اما اینگونه نیست و مک بوک ایر 15 اینچ از طول عمر باتری بسیار مناسبی برخوردار است. به طور دقیق تر باید گفت که شارژ کامل باتری این لپ تاپ برای 18 ساعت نمایش فیلم از Apple TV یا 15 ساعت جستجو در اینترنت کفایت می کند.

بررسی مک بوک ایر 15 اینچ 2023

مک بوک ایر 15 اینچ (2023): پورت ها و حافظه

از لحاظ تعداد و تنوع پورت ها هیچ تفاوتی بین مک بوک ایرهای 15 و 13 اینچ وجود دارد. این دستگاه دارای دو پورت تاندربولت (USB4) است و از شارژ MagSafe پشتیبانی می کند.

در رابطه با حافظه نیز باید گفت که مک بوک ایر 15 اینچ (مانند نسخه 13 اینچ) با 8 گیگابایت رم عرضه شده است و کاربران می توانند این میزان حافظه را به 16 یا 24 گیگابایت ارتقا دهند. با این حال اپل معتقد است که 8 گیگابایت رم برای مک بوک ایر کافی است و این میزان حافظه هیچ گونه خللی در عملکرد سریع و روان این لپ تاپ ایجاد نخواهد کرد.

بررسی مک بوک ایر 15 اینچ 2023

جمع بندی

مک بوک ایر 15 اینچ یکی از هیجان انگیزترین لپ تاپ های ساخته شده توسط اپل است و ساختار ظریف و سبک سری Air را در یک قالب بزرگتر در اختیار کاربران قرار می دهد. با اینکه ممکن است برخی از طرفداران اپل انتظار تغییرات گسترده تری را در نسخه جدید مک بوک ایر داشتند، ولی فراموش نکنید که این، روش اصلی اپل در عرضه یک سری از محصولات خود است. مثلاً سری آیفون 14 ببینید! آیفون 14 با نسخه های پلاس، پرو و پرو مکس به جز اندازه چه تفاوت عمده ای دارد؟!

منبع: imore