پردازنده پرچم دار نسل بعدی اینتل، Core i9-13900K، می تواند به مرزهای جدیدی از لحاظ سرعت کلاک در میان پردازنده های دسکتاپ دست پیدا کند! خبر جدیدی در این رابطه منتشر شده این است که این پردازنده در حالت توربو می تواند به فرکانس 5.8 گیگاهرتز دست پیدا کند.

هر چه زمان بیشتر می گذرد، اطلاعات ما در رابطه با پردازنده های Raptor Lake بیشتر می شود و می توانیم با کنار هم قرار دادن این اطلاعات همانند یک پازل، به تصویری کلی تر در رابطه با این پردازنده های قدرتمند دست پیدا کنیم.

پردازنده های نسل بعدی اینتل احتمالاً دارای فرکانس 5.8 گیگاهرتز خواهند بود

پردازنده های نسل 13 اینتل که با نام خانواده Raptor Lake شناخته می شوند، بر روی همان سوکت پردازنده های Alder Lake قابل نصب هستند. با این وجود همان طور که انتظار می رود، این پردازنده ها از تمامی جهات ارتقا پیدا خواهند کرد. با وجود اینکه هنوز چند ماهی به معرفی رسمی این پردازنده ها باقی مانده، اما اینتل برخی اطلاعات را در رابطه با این پردازنده ها منتشر کرده است.

سری Raptor Lake نیز احتمالاً همانند با پردازنده های Alder Lake، دارای معماری هسته هیبریدی خواهد بود و در آن از هسته های Efficient و Performance استفاده خواهد شد. هر دو نسل 12 و 13 پردازنده های اینتل از هسته های Gracemont Atom بهره می برند که در زمینه افزایش کارایی پردازنده کاربرد دارند. اما تفاوت این دو نسل در بخش هسته های Performance است؛ جایی که پردازنده های Raptor Lake به احتمال زیاد به هسته های Raptor Cove مجهز خواهند بود. این در حالی است که در پردازنده های Alder Lake از هسته های Golden Cove استفاده شده بود.

در پردازنده های Raptor Lake، تعداد هسته های Efficient از 8 به 16 ارتقا پیدا می کند که باعث می شود تا تعداد کل هسته ها به 24 و تعداد رشته ها به 32 عدد افزایش پیدا کند. در مقام مقایسه باید گفت که پردازنده های Alder Lake تعداد هسته های کمتری دارند. به طور دقیق تر باید گفت که پردازنده پرچم دار Core i9-12900KS از این سری به 16 هسته و 24 رشته مجهز است.

پردازنده های نسل بعدی اینتل احتمالاً دارای فرکانس 5.8 گیگاهرتز خواهند بود

اخبار متعددی در این زمینه منتشر شده که اینتل قصد دارد به طور چشمگیری حافظه کش را در پردازنده های Raptor Lake افزایش دهد. پیش بینی می شود که مدل پرچم دار این سری به 64 مگابایت حافظه کش مجهز باشد! پیش از این نیز (در پردازنده AMD Ryzen 7 5800X3D) شاهد این بوده ایم که حافظه کش بالا تأثیر فوق العاده ای بر روی عملکرد گیمینگ پردازنده می گذارد. پس از تجربه موفق AMD در این زمینه، به نظر می رسد که اینتل هم قصد پی گرفتن همین رویه را دارد و کش پردازنده های خود را افزایش خواهد بود.

علاوه بر افزایش تعداد هسته ها و سایز حافظه کش، به تازگی خبری منتشر شده که بر مبنای آن پردازنده های Raptor Lake می توانند بالاترین کلاک اسپید را در میان پردازنده های دسکتاپ ارائه دهند! مطابق با این گزارش فرکانس این پردازنده ها بین 200 تا 300 مگاهرتز از پردازنده پرچم دار و قدرتمند Core i9-12900KS بالاتر خواهد بود. این فرکانس به هسته های Performance (یا هسته های P) مربوط می شود.

پردازنده های نسل بعدی اینتل احتمالاً دارای فرکانس 5.8 گیگاهرتز خواهند بود

البته هنوز مشخص نشده که پردازنده Core i9-13900K به این میزان فرکانس دست پیدا می کند یا پردازنده Core i9-13900KS. در حال حاضر فرکانس هسته های P پردازنده Core i9-12900KS برابر با 5.5 گیگاهرتز است و اگر خبر بالا صحت داشته باشد، فرکانس پردازنده های جدید اینتل به رقم خیره کننده 5.8 گیگاهرتز خواهد رسید! با در نظر گرفتن اینکه تعداد هسته های P پردازنده های نسل جدید نسبت به نسل فعلی تغییری نمی کند، اضافه شدن قدرت بیشتر به آنها می تواند تأثیر فزاینده های بر روی عملکرد سیستم بگذارد!

با وجود اینکه پردازنده های Raptor Lake قطعاً نسبت به نسل فعلی عملکرد قدرتمندتری را ارائه خواهند داد، اما دغدغه ای که در رابطه با آنها وجود دارد میزان مصرف برق آنها است! به هر حال فرکانس بالاتر به انرژی بیشتری نیز احتیاج دارد! در حال حاضر پردازنده پرچم دار Core i9-12900KS در حالت بوست به 260 وات انرژی نیاز دارد. پس احتمالاً پردازنده های Raptor Lake حداقل به 300 وات برق نیاز دارند و این یعنی نیازمندی به استفاده از پاورهای قدرتمندتر بر روی سیستم!

به هر حال به نظر می رسد که رقابت میان اینتل و AMD در بازار پردازنده ها روز به روز در حال داغ تر شدن است و این رقابت در حال منجر شدن به نتایجی شگفت انگیز است! AMD نیز قصد دارد که پردازنده های سری رایزن 7000 را تا نیمه سال به بازار عرضه کند که این پردازنده ها نیز قطعاً ویژگی های منحصر به فرد خود را خواهند داشت!

منبع: digitaltrends

پیشنهاد مطالعه : نمایشگر تبلیغاتی